فرودگاه

فرودگاه جدید استانبول

این فرودگاه به ترکی استانبولی : İstanbul Yeni Havalimanı نامیده می شود و درست در منطقه آرناوت کوی ( Arnavutköy ) در قسمت اروپایی استانبول در ترکیه قرار گرفته است. در ضمن این فرودگاه فوق العاده لوکس و مدرن بعد از آغاز به کار بزرگترین فرودگاه جهان خواهد بود و در ادامه مهم است بدانید که این فرودگاه به خاطر طراحی برج کنترل ترافیک هوایی و ساختمان فنی خود نخستین جایزه خود را در مسابقه سال 2015 معماری بین المللی شیکاگو که توسط موزه معماری و طراحی شیکاگو با همکاری مرکز اروپایی معماری ، هنر ، طراحی و مطالعات شهری برگزار گردید ، دریافت نمود .

 

اطلاعات ضروری فرودگاه جدید استانبول

 

فاصله فرودگاه جدید استانبول تا مناطق مختلف استانبول

 

 

آوجیلار: 53 کیلومتر

کارتپه: 38 کیلومتر

میدان تکسیم: 40 کیلومتر است و حدود 40 دقیقه با سواری می‌توان به میدان رسید.

منطقه لِوِنت: 36 کیلومتر

محله اسکودار: 47 کیلومتر

محله کادیکوی: 52 کیلومتر

فیندیک: 73 کیلومتر

کاواسیک: 42 کیلومتر

 

آدرس فرودگاه جدید استانبول

 

ترکیه، استانبول، منطقه آرناووت‌کوی، تیاکدین، خیابان ترمینال، شماره 1

Tayakadın, Terminal Caddesi No:1, 34283 Arnavutköy/İstanbul, Turkey

اطلاعات پرواز فرودگاه جدید استانبول

 

برای آگاهی از اطلاعات پرواز فرودگاه جدید استانبول، پروازهای خروجی و ورودی و ساعت پروازها از لینک زیر استفاده کنید:

اطلاعات پرواز فرودگاه استانبول: کلیک کنید

همچنین برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانید با تلفن فرودگاه تماس بگیرید.

تلفن فرودگاه جدید استانبول: 00904441442

جمع بندی

فرودگاه جدید استانبول در بیرون شهر استانبول در منطقه ای به نام آرناوت کوی Arnavutkoy قرار دارد .

قبل از افتتاح فرودگاه جدید استانبول تمامی پرواز ها در فرودگاه آتاتورک به زمین می نشستن و با راه اندازی فرودگاه جدید اسم رسمی این فرودگاه ، فرودگاه استانبول و یا Istanbul Yeni Havalimani نام گرفت. همچنین قبل از راه اندازی این فرودگاه کد یاتا IST متعلق به فرودگاه بین المللی آتاترک بوده ولی با افتتاح فرودگاه جدید استانبول کد فرودگاهی آتاتورک به این فرودگاه اختصاص یافت.

 

حمل و نقل در فرودگاه جدید استانبول

 

ماشین

اگر ماشین شخصی دارید در نظر داشته باشید که فاصله فرودگاه جدید استانبول تا مرکز استانبول ۵۰ کیلومتر است؛ که به وسیله ماشین، ۶۰ دقیقه تا رسیدن به مرکز استانبول زمان می‌برد.

وسیله حمل و نقل عمومی در فرودگاه جدید استانبول

وسیله حمل و نقل عمومی مانند تاکسی و مترو به راحتی در این فرودگاه قابل دسترسی است. در ادامه با وسایل نقلیه عمومی در فرودگاه جدید استانبول آشنا خواهید شد.

اتوبوس

از ۲۹ اکتبر سال ۲۰۱۸، اتوبوس های عمومی (اتوبوس جدید فرودگاه) در مسیر فرودگاه و شهر استانبول عبور رفت و آمد دارند. بین سال های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۸ حمل و نقل اتوبوس توسط دو شرکت HAVAİST و İETT اداره می‌شود، که هر دو سرویس دهنده اتوبوس متعلق به شرکت Otobüs AŞ هستند. هر روز در مجموع ۱۵۰ دستگاه اتوبوس بین مسیر فرودگاه جدید استانبول و ناحیه اروپایی و آسیایی استانبول در رفت و آمد هستند. ۲۰ مسیر HAVAİST و ۳ مسیر İETT وجود دارد که شما می توانید در ادامه و در جدول زیر ببینید. بسته به مقصدی که دارید، زمان سفر شما بین ۳۰ تا ۹۰ دقیقه خواهد بود.

ایستگاه اتوبوس طبقه ۲ با آسانسورها و پله برقی‌ها قابل دسترسی است؛ که می توانید بلیط های خود را در اینجا خریداری کنید. شما می‌توانید برای یک استانبول کارت (Istanbulkart ) قابل شارژ ۵ کارت عبور و یا ۱۰ کارت عبور را انتخاب کنید. در فرودگاه جدید استانبول، خریداری این کارت‌ها از طریق کانتر بلیط HAVAİST و دستگاه biletmatik امکان پذیر است که این دستگاه‌ها در دو  رنگ زرد و آبی موجود هستند. در نظر داشته باشید که دستگاه های خرید بلیط زرد رنگ  Istanbulkart و ۵ کارت عبور را به فروش می رسانند، و دستگاه های خرید بلیط آبی رنگ، Istanbulkart و ۱۰ کارت عبور را به فروش می رسانند. شما می توانید از یک استانبول کارت برای چندین نفر استفاده کنید. همچنین کودکان تا ۵ سال، نیاز به خرید بلیط ندارند و سفر آنها با حمل و نقل عمومی در استانبول رایگان است.

مسیرهای اتوبوس

خدمات اتوبوسرانی با بالاترین فرکانس و تکرار در مسیرهای پر تردد  IST-5 فرودگاه استانبول به سمت منطقه بشیکتاش Besiktas ،  IST-18  فرودگاه استانبول به سمت منطقه مجیدیه کوی Mecidiyeköy و IST-19 فرودگاه استانبول به سمت منطقه تکسیم Taksim در جریان هستند؛ که این اتوبوس ها هر ۱۵ دقیقه به سمت فرودگاه و از فرودگاه به سمت شهر می روند. طولانی ترین مسیر، یعنی ۹۷ کیلومتر، فرودگاه استانبول – پندیک (۳۰ لیره ترکیه)، منطقه ای در بخش شرقی استانبول است. اتوبوس سریع السیر فرودگاه H-2 به سمت ایستگاه مترو Şişli-Mecidiyeköy در حال حاضر ارزان‌ترین مسیر دسترسی از فرودگاه جدید استانبول به سمت شهر است، که قیمت آن با استانبول کارت ۵٫۲۰ لیر و زمان سفر ۳۵ دقیقه است. پس از رسیدن به آنجا می توانید مسیر خود را به خط مترو M2 به سمت Taksim و Sultanahmet تغییر دهید، که قیمت آن ۲٫۶۰ لیر است. اتوبوس‌های HAVAİST فضای مناسبی برای قرار دادن چمدان‌های شما در قسمت پایین اتوبوس ارائه می‌دهند؛ در حالی که اتوبوس‌های  İETT فضای محدودی برای بار دارند.

 

اطلاعات فرودگاه

 

فرودگاه جدید استانبول در شمال‌غرب استانبول، در منطقه آرناووت‌کوی قرار دارد. این فرودگاه بعد از فرودگاه آل‌ مکتوم دبی، بزرگ‌ترین فرودگاه دنیاست. در حال حاضر فقط یک فاز از این فرودگاه به صورت کامل راه‌اندازی شده و قابل استفاده است و سالانه ظرفیت 90 میلیون مسافر را دارد، اما اگر تمام بخش‌های فرودگاه به بهره‌برداری برسند، فرودگاه جدید استانبول ظرفیت سالانه 200 میلیون مسافر را خواهد داشت. این فرودگاه در تاریخ 29 اکتبر 2018 (هفتم آبان‌ماه 1397) توسط اردوغان افتتاح شد.

ظرفیت فرودگاه جدید استانبول چقدر است؟

 

فرودگاه استانبول پس از تکمیل فاز اول، 4 باند فرودگاهی و ظرفیت 90 میلیون مسافر در سال را دارد. مطابق آمار اعلام شده این فرودگاه در 3 ماه پایانی سال 2018 در مجموع 95,330 مسافر و در طول 12 ماه سال 2019 میلادی در مجموع 52,578,008 مسافر داشته است. اما اگر تمام بخش‌ها و باندهای فرودگاه به بهره‌برداری برسند، فرودگاه جدید استانبول بیش از 350 مقصد مختلف را پوشش داده و ظرفیت سالانه 200 میلیون مسافر را خواهد داشت. به عبارتی فرودگاه جدید استانبول قطب جهانی آسیا، اروپا و آفریقا به شمار می‌رود.

امکانات فرودگاه جدید استانبول

 

نکته حائز اهمیت این فرودگاه این بوده که از آنجایی که استانبول در نقطه ‌ای از جهان قرار دارد که از طریق هواپیما از 2 نقطه شانگهای و نیویورک تنها 9 ساعت فاصله دارد ، پس بنابراین این فرودگاه جدید شگفت انگیز این شهر می ‌تواند دنیا را به هم بسیار نزدیک ‌تر کند و به دنبال رشد و پیشرفت این فرودگاه ، شرکت سازنده فرودگاه اصلی استانبول اعلام نموده است که چهار فاز اصلی این فرودگاه در سال 2018 میلادی بصورت کامل تکمیل می شود و ضمنا کشور ترکیه امید دارد این فرودگاه بتواند بر صنعت گردشگری این کشور تاثیر بسزایی بگذارد و ترانزیت هوایی را در مسیر ترکیه را هر روز بیشتر و بیشتر کند و قطعا هم همین اتفاق خواهد افتاد و اینکه در فرودگاه جدید استانبول از بالاترین سطح امنیتی و جدیدترین فناوری‌ ها بکار برده شده است ، در ضمن برای اولین بار در دنیا از سامانه رادار زمینی استفاده شده و در مجموع 9 هزار دوربین هوشمند و 8 دوربین حس گر حرکت در پایانه ‌های مسافربری و پارکینگ ‌ها به کار رفته که رد نوع خود واقعا کم نظیر می باشد ، در ادامه بدانید که زیر ساخت‌ های مربوط سامانه‌ های هوشمند تشخیص پلاک خودرو و تشخیص چهره یکی دیگر از امکانات پیشرفته فرودگاه جدید استانبول به شمار می رود .

به گزارش منابع خبری ترکیه فاز‌های دیگر و نهایی این فرودگاه با توجه به میزان افزایش شمار مسافرین و گردشگران استانبول به مرور زمان تا سال 2023 میلادی بصورت نهایی تکمیل میشود و بنا به طرح ساختمان فرودگاه جدید تاسیسات ان ظرفیت جابجایی سالانه 90 میلیون مسافر به 350 مسیر و ارائه خدمات به صدها شرکت هواپیمایی را در دنیا نیز خواهد داشت و از دیگر امکانات این فرودگاه می توان به :

 

محوطه ای بالغ بر  18 پارکینگ بوده که گنجایش 250 هزار اتومبیل را در خود دارد

ترمینال اصلی با مجموع ظرفیت مسافر از 90 میلیون با مساحت 1.300.000 متر مربع ( 14.000.000 فوت‌ مربع )

ساختمان دوم ترمینال با مساحت 170.000 متر مربع ( 1.800.000 فوت‌ مربع )

88 هواپیما جت پل

پارکینگ داخلی با ظرفیت 12.000 ماشین

2 باند مستقل فرودگاه

8 راه موازی تاکسیوی taxiways

حدود 4.000.000 متر مربع از صحن فضا

یک برج کنترل ترافیک هوایی

سالن VIP

باربری و ترمینال‌های حمل و نقل هوایی عمومی و …

از خدمات دیگر نیز می توان به بیمارستان‌ ها ، سالن های نماز ، اتاق های مجزا ، مراکز کنوانسیون هتل‌ ها و …  اشاره نمود .

 

فردگاه جدید استانبول

 

سوالات متداول فرودگاه جدید استانبول

 

اسم فرودگاه جدید استانبول چیست ؟

خب اسمش همون «استانبول» دیگه! فرودگاه استانبول ist خیلی‌ها فکر می‌کنند چون این فرودگاه تازه راه افتاده، به نام «فرودگاه جدید استانبول» خوانده می‌شود. یا مثل دو فرودگاه دیگر استانبول (فرودگاه صبیحه گوکچن و آتاتورک) اسم خاص خودش را دارد؛ اما این طور نیست. رئیس‌جمهور ترکیه در سخنرانی مراسم افتتاح فرودگاه جدید، آن را «فرودگاه استانبول» Istanbul Airport نامید. به زبان ترکی می‌شود Istanbul Havalimani.

فرودگاه جدید استانبول در کجا قرار دارد؟

فرودگاه جدید استانبول در بیرون شهر استانبول در منطقه اروپا نشین به نام آرناوت کوی Arnavutkoy قرار دارد که با مرکز شهر 40 کیلومتر فاصله دارد.

کد یاتا فرودگاه جدید استانبول چیست؟

قبل از راه اندازی این فرودگاه کد IST متعلق به فرودگاه بین المللی آتاترک بود ولی با افتتاح فرودگاه جدید استانبول کد فرودگاهی آتاتورک به این فرودگاه اختصاص یافت.

آیا فرودگاه جدید استانبول ایستگاه مترو دارد؟

خیر. در حال حاضر میتوانید با تاکسی و یا وسایل نقلیه عمومی مانند شاتل های فرودگاهی ، شاتل اختصاصی و یا اتوبوس یا havaist به مرکز شهر استانبول و میدان تقسیم بروید.

 

 

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

5 دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا