دسته‌بندی نشده

غذاها در پرواز

غذاها در پرواز

 

ابتدا باید بگوییم غذایی که در یک هواپیما سرو می شود توسط افرادی که تحت استخدام همان شرکت هواپیمایی مربوط هستند تهیه و آماده می گردد . در واقع هر شرکت هواپیمایی کترینگ تهیه غذای مخصوص خودشان را دارند . سرو غذا در هواپیما به نوع پرواز ، ساعت پرواز و کلاس پروازی بستگی دارد و لازم به ذکر است که کیفیت غذای هر شرکت هواپیمایی با شرکت هواپیمایی دیگر و هر کلاس پروازی با کلاس پروازی دیگر کاملا متفاوت است .

وعده غذایی در هواپیما

 

به تناسب زمان و مدت پرواز برای مسافران وعده های غذایی شامل صبحانه ، ناهار ، شام و میان وعده در نظر گرفته شده است که به صورت بسته بندی یا مفصل در ظروف زیبا با چیدمان خاص سرو می شوند .

ایا وعده غذایی در هواپیما اماده میشود؟

 

جالب است بدانید هیچ آشپزخانه و آشپزی در هواپیما وجود ندارد و تمام غذاها به لحاظ بهداشتی ، سلامتی و امنیتی در روی زمین تهیه می شوند زیرا وجود شعله آتش می تواند خطری جدی برای هواپیما و مسافران محسوب شود بنابراین تمام ایرلاین ها فقط فرهای مخصوص جهت گرم نگه داشتن غذا تا زمان سرو در هواپیما دارند . بعد از سرو غذا چنانچه تحت هر شرایطی غذایی در پرواز باقی بماند دور ریخته میشود.

سرو غذا در پروازهای فرست و بیزنس کلاس به چه صورت است؟

 

سرو غذا در کلاس های پروازی فرست و بیزنس اغلب در ظروف زیبا و شیک همراه با کارد و چنگال نفیس ، نمک و فلفل پاش و ارائه حوله گرم می باشد در حالی که در کلاس های اکونومی ظروف و کارد و چنگال ها پلاستیکی هستند و نمک و فلفل به صورت بسته بندی و به جای حوله گرم دستمال کاغذی یا دستمال مرطوب به مسافر داده می شود .

صبحانه در پرواز

در هواپیماهایی که امکانات گرمایشی وجود دارد صبحانه همراه با چای و قهوه ارائه می شود، در غیر این صورت آبمیوه در سرویس قرار می گیرد. لازم به ذکر است در پـــروازهای بیش از دو ساعت علاوه بــــر چای و قهوه، آبمیوه نیز سرو می شود.

میان وعده در پرواز

پذیرایی مختصری بین وعده های غذایی اصلی است که شامل آبمیوه به همراه یکی از اقلام اسنک، شیرینی یا کیک، پسته یا بادام، یک نوع میوه و یا دسرهای آماده می باشد.

ناهار و شام

در پروازهای داخلی به علت کوتاه بودن زمان سفر و محدودیت های داخل هواپیما، پذیرایی ناهار و شام با سرویس غذای سرد به انجام می رسد و با توجه به مضرات نوشابه های گازدار، در طول پرواز و در تمام فصول، آبمیوه به همراه سرویس غذایی مربوطه سرو می گردد.
تعذیه هواپیمایی زاگرس

ویژگی سرویس های پذیرایی در هنگام پرواز

 

یک سرویس مفید و استاندارد در داخل هواپیما دارای 4 ویژگی عمده ذیل است:

– تناسب پذیرایی با طول مدت پرواز
– تناسب سرویس ها با ظروف
– امکان تهیه و نگهداری در حجم انبوه
– امکان جلوگیری از فساد پذیری

شایان ذکر است ویژگی های مذکور موجب می گردد تا شیرینی ها و ساندویچ ها به جهت صرف و هضم ساده تر و حجم کمتر، مناسبترین گروه غذایی برای سرو در پروازهای کوتاه مدت باشند.

 

برنامه معمول ارائه سرویس غذایی در پروازهای داخلی بر اساس زمان حرکت

برنامه سرو میان وعده و غذا در هواپیما

 

شاید برای شما هم اتفاق افتاده باشد که هنگام تهیه بلیت با اصطلاحاتی مثل Late evening ،  Lunch time ، Early Morning روبه رو شده باشید .
  • Early Morning همان بازه زمانی 04:30 الی 05:30 بوده که وعده غذایی مسافر شامل صبحانه است .
  • Lunch Time  بازه زمانی 11:30 الی 15:30 بوده که وعده غذایی ناهار برای مسافران سرو می شود .
  • Late Evening بازه زمانی بین 23:30 الی 04:30 که وعده غذایی مسافر شامل صبحانه است .

سرویس دهی استاندارد و مفید

یک سرویس دهی استاندارد جهت سرو غذا در هواپیما  به عواملی مثل تناسب پذیرایی با طول مدت پرواز ، نحوه سرویس دهی و ارائه ظروف متناسب با کلاس پروازی ، آماده سازی و گرم نگه داشتن حجم بالا غذا و در آخر جلوگیری از فاسد شدن غذاها می باشد . تمام شرکت های هواپیمایی در جهان برای حفظ سلامت مسافران خود قوانین سختگیرانه ای در باره تهیه ، نگهداری  و سرو غذا را دارند .

 

جالب است بدانید اولین غذای هواپیمایی در شرکت هواپیمایی هندلی پیج ( Handly Page ) در مسیر لندن به پاریس در سال 1919 سرو شد و این غذا شامل یک ساندویچ و مقداری میوه بود که به صورت بسته بندی در اختیار مسافران قرار گرفت .

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا