غذاها

چرا طعم غذاهای هواپیما متفاوت است؟

چرا طعم غذاهای هواپیما متفاوت است؟

غذاهایی که در هواپیماها سرو می‌شوند طعم‌های خاص و متفاوتی دارند. تمام کسانی که تاکنون این غذاها را چشیده‌اند، متوجه این تفاوت شده‌اند. برای این امر چند دلایل مختلفی وجود دارد.

وقتی در ارتفاع ۴۰,۰۰۰ پایی از سطح زمین هستید، آب میوه‌ای که می‌خورید طعم متفاوتی می‌دهد. نه تنها آب میوه، بلکه تمامی مواد غذایی وقتی آن‌ها را در هواپیما می‌خورید، مزه‌اش کمی متفاوت است و برای آن دلیل علمی وجود دارد.

خرید بلیط هواپیما باباگردش

 

 

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از شرکت‌های هواپیمایی داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز باباگردش بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر  معرفی شده توسط بابا گردش تهیه کنید.

غذای هواپیما

غذاهای بسته بندی شده‌ صنعتی که در برنامه‌ی غذایی هواپیماها وجود دارد، خالی از ایراد نیست. همه‌ی آن‌ها منجمد، خشک و بسته‌بندی شده هستند که کمی باعث عوض شدن طعم غذا می‌شود. سرآشپزهای هواپیما برای سیر کردن مسافران و راضی بودن آن‌ها از غذا تدابیر زیادی اندیشیده و پیشرفت‌های چشم‌گیری نیز داشته‌اند.

رطوبت داخل  کابین هواپیما در واقع از رطوبت برخی بیابان‌ها کمتر است. در بعضی موارد رطوبت آن می‌تواند به کمتر از ۱۲ درصد برسد. در چنین محیطی، حس چشایی و بویایی شما تغییر کرده و طعم‌ها را به درستی تشخیص نمی‌دهد. در واقع لحظه‌ای که شما وارد هواپیما می‌شوید، رایحه‌‌ها در حس بویایی شما شروع به تغییر می‌کنند، اما با اوج گرفتن هواپیما یک‌باره کاهش می‌یابد. غذاهای شیرین و شور بیشتر از سایر طعم‌ها دست‌خوش تغییر می‌شوند.

طبق مطالعاتی که منتشر شده جو کابین هواپیما توانایی شما را در تشخیص این طعم‌ها تا ۳۰ درصد کاهش می‌دهد، مثل این که پرزهای چشایی شما بی‌حس شوند. یک خبر خوب: تمامی طعم‌های خوشمزه‌ی دیگر ( تند، تلخ، شور) تا اواسط پرواز طعم خود را حفظ می‌کنند. پس زمانی که به دنبال جبران طعم‌های از دست رفته هستید، چه کار باید بکنید؟  باید به غذا نمک بیشتری  اضافه کنید و این دقیقا کاری است که شرکت‌های هواپیمایی انجام می‌دهند.

طعم مایعات در هواپیما با جاهای دیگر فرق می‌کند حتی اگر همان شربت یا آب میوه را در دو شرایط جوی مختلف بچشید. مایعات  در محیط‌های مختلف منبسط و منقبض می‌شوند.

یکی از علت های تغییرطعم غذا در هواپیما

 

یکی از نکاتی که درباره ی طعم ها  در هواپیمایی ها وجود دارد این است که طعم برخی از ادویه ها  همانند هل، کاری و گرد لیمو در ارتفاعات تند تر و بیشتر حس می شود و مسافران به جز طعم غذاهایشان این طعم ها را بسیار بیشتر احساس می کنند.  این نکته را در نظر داشته باشید که حتما قبل از مسافرت هایتان با هواپیما، از خوردن غذاهایی چون غذاهای سرخ کردنی که حد زیادی از چربی اشباع شده دارند و منجر به ناراحتی معده می شوند، مواد غذایی حاوی سدیم مثل نمک که می تواند برای شما نفاخ باشد و حبوباتی همچون نخود ویا لوبیا را قبل از پرواز مصرف نکنید تا سفری راحت داشته باشید و دچار مشکلات جسمانی داخل هواپیما و در هنگام سفر نشوید.

اگر قصد خرید بلیط هواپیما از شرکت‌های هواپیمایی داخلی یا خارجی را دارید، می‌توانید از طریق موتور جستجوی پرواز کجارو بلیط ارزان هواپیما به مقصد مورد نظر خود را یافته و از فروشنده‌های معتبر تهیه کنید.

هنگامی که غذاها را بالای ابرها مزه می کنید، حس همیشگی شما از مزه ها گویا دیگر وجود ندارد! ما در اینجا قصد داریم بررسی کنیم که چرا این اتفاق می افتد.

 

 

اگر شما فکر می کنید محصولات شرکتهای غذایی خطوط هوایی زیادی شیرین است و یا اشتها را کور می کند، لزوما اشکال از آنها نیست. اساسا شما حس طبیعی از مزه ها را در دروازه خروج فرودگاه جا می گذارید. وقتی شما سوار هواپیما می شوید و هزاران متر به سمت بالا صعود می کنید، طعم همه چیز از یک پسته گرفته تا یک دانه برنج به صورت های گوناگونی تغییر می کند. اما چرا؟

در ارتفاع چند هزار متری، دو حس چشایی و بویایی اولین چیزهایی هستند که ناپدید می شوند. طعم، ترکیبی از این دو حس است و درک ما از طعم شوری و شیرینی در زمانی که درون یک کابین هواپیما هستیم، محدود می شود. «چارلز اسپنس» مدرس روانشناسی تجربی در دانشگاه آکسفورد می گوید: «غذا و نوشیدنی در هوا نسبت به روی زمین واقعا مزه متفاوتی دارد. دلایل زیادی برای این پدیده وجود دارد: نبود رطوبت، فشار کمتر هوا و صدای هواپیما».

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

همچنین ببینید
بستن
دکمه بازگشت به بالا