فرودگاه

فرودگاه شهدای لامرد

فرودگاه شهدای لامرد

فرودگاه شهدای لامرد

 

شیراز-ایرنا- در نشست کارگروه تخصصی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با طرح الحاق فرودگاه بین‌المللی شهدای لامرد به محدوده سایت منطقه ویژه اقتصادی این شهرستان، موافقت شد.

نشست کارگروه تخصصی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی، سه‌شنبه با حضور نمایندگان دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و وزارتخانه‌های کشور، میراث فرهنگی، نفت، صنعت، معدن و تجارت، امور خارجه، اقتصاد و دارایی و راه و شهرسازی برگزار شد و اعضای حاضر پس از بحث و بررسی در این زمینه، موافقت خود را با طرح الحاق محدوده فرودگاه به سایت منطقه ویژه اقتصادی لامرد اعلام کردند.

مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد در این نشست، با تبیین اهداف مترتب بر این طرح و مزیت‌های آن گفت: در ارائه این طرح الحافی مسایلی از جمله، توجه به قابلیت‌های فراوان تجاری- صنعتی این منطقه، استفاده بهینه از ظرفیت اراضی محدوده الحاقی، کاهش هزینه اجرای زیرساخت‌ها، رعایت مفاد اسناد بالادستی از جمله سند پدافند غیرعامل کشور مدنظر قرار گرفته و برای تسهیل در اجرای این طرح تمام مجوزها اعم از موافقت شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران، شورای برنامه‌ریزی استان فارس، محیط زیست و منابع طبیعی دریافت شده است.

فریدون فدایی دولت، همچنین پیشینه مبادلات تجاری با کشورهای حوزه خلیج فارس و برخورداری از زیر ساخت‌ها را از مزیت‌های شهرستان لامرد برشمرد و اظهار داشت: افزایش سبد خدمات به سرمایه‌گذاران در راستای توسعه سرمایه‌گذاری و تسری قوانین مرتبط با معافیت‌های گمرکی به فرودگاه لامرد از دیگر مزیت‌های این طرح است که منجر به رفع دغدغه‌های بازرگانان و تسریع در روند صادرات به کانون‌های هدف در آن سوی آب‌ها می‌شود.

 

 

فرودگاه بین المللی لامرد

 

فرودگاه مرز هوایی لامرد یکی از فرودگاههای استان فارس می باشد که در فاصله ۱۲۰ مایلی ( ۱۹۳ کیلومتری ) فرودگاه شیراز و در موقعیت ” ۲۳ ‘ ۲۲ º۲۷ شمالی و ” ۱۷ ‘ ۱۱ º۵۳ شرقی و به ارتفاع ۴۰۷ متر ( ۱۳۳۶ پا ) از سطح دریا و در شمال شهر لامرد در ۶ کیلومتری از مرکز شهر قرار گرفته است.

در سال ۱۳۵۶ توسط دولت وقت با توجه به شناسایی و پی بردن به نیاز احداث فرودگاه در منطقه جنوب استان فارس پس از شناسایی موقعیت مناسب عملیات راه اندازی این مجموعه در پهن دشت لامرد آغاز شد.

در ابتدای احداث، این فرودگاه بیشتر به عنوان فرودگاه کمک رسان مطرح بود ولی با پیروزی انقلاب شکوهمند اسلامی و کمک مردم و تلاشهای بی ریا و خالصانه خیّرین در طول هفت سال، فرودگاه لامرد تغییر کاربری داد و به یک پایانه مسافربری تبدیل شد، اولین نشست و برخاست هواپیما در سال ۱۳۶۳ به مقصد شیراز انجام شد که این مسأله سرآغازی بود بر فعالیتهای گسترده هواپیمایی در لامرد.

در سال ۱۳۶۹، مجموعه امور اداری وعملیاتی نوپای فرودگاه برای رسیدن به اهداف عالیه و کمک به برنامه ریزی های کشوری به سازمان هواپیمایی کشوری واگذارشد.

در سال ۱۳۷۲ عملیات احداث ترمینال پروازهای ورودی به مساحت ۵۰۰ متر مربع به همراه برج مراقبت فرودگاه با اعتبارات استانی و کمک خیر اندیشان آغاز و در سال ۱۳۷۴ افتتاح و به بهره برداری رسید. پس از آغاز به کار ترمینال جدید فرودگاه، ترمینال قدیم این مجموعه با اعتبارات استانی بازسازی و به عنوان مجموعه اداری مورد استفاده قرار گرفت.

در سال ۱۳۷۵ نیز در پی سفر ریاست جمهوری به شهرستان و به دنبال پیگیریهای مستمر مسئولین وقت شهرستان، فرودگاه لامرد به عنوان مرز هوایی شناخته شد و این مساله باعث آغاز پروازهای برون مرزی در این فرودگاه گردید. اولین پرواز خارجی فرودگاه لامرد به مقصد دُبی در مرداد ماه ۱۳۷۵ همزمان با عید مبعث پیامبر اکرم (ص) انجام شد و بدنبال آن، پروازهای این فرودگاه به مقصد کشورهای قطر و کویت نیز آغاز شد.

همچنین در سال ۱۳۷۵عملیات اجرایی ترمینال پروازهای خروجی به مساحت ۹۰۰ متر مربع از محل اعتبارات ریاست جمهوری آغاز و در سال ۱۳۷۹ با حضور ریاست سازمان هواپیمایی کشوری و مدیر عامل شرکت فرودگاههای کشور به بهره برداری رسید.

بر اساس معیارها و مقررات ملی و بینال مللی حاکم بر استمرار خدمت رسانی مطلوب، ایمن و مطمئن در صنعت هوانوردی و حمل و نقل هوایی، راهبری، مدیریت، نگهداری و توسعه فرودگاهی، سامانه های هوانوردی و مدیریت ترافیک هوایی منطقه، به عنوان مهمترین ارکان زیرساختی این صنعت در این بخش از خاک کشور اسلامی ایران عزیز برعهده فرودگاه لامرد نماینده شرکت فرودگاها و ناوبری هوایی ایران می باشد.

این فرودگاه که با بیش از سه دهه فعالیت دارای باندی به طور ۳۱۰۰ متر با قابلیت نشست و برخاست هواپیما با ظرفیت متوسط به بالا، واحد کنترل ترافیک هوایی، دارای سیستم های ناوبری هوایی NDB, VOR/DME RECORDER و شبکه اختصاصی دیتای هوانوردی AFTN و سرورهای سیسکو با تجهیزات متعلقه، فرستنده گیرنده های ارتباطی در برج مراقبت پرواز، سیستم های بازرسی و کنترل X-RAY و GATE WAY و سایر تجهیزات ترمینالی دیگر مانند کانترهای پرواز، سیستم های جابجایی و توزین بار، سیستم روشنایی باند و سطوح پروازی، تجهیزات برق اضطراری، خودروهای ایمنی زمینی و آتش نشانی به همراه کلیه تجهیزات ایمنی شامل اگزوز فن، ست هیدرولیک برش، شارژ هوای فشرده، لباس ضد حریق، کپسول های اطفائیه حریق، فضای ترمینال پروازهای ورودی و خروجی عملیاتی فعلی ۱۴۰۰ متر مربع و ترمینال جدید به متراژ ۵۵۰۰ متر مربع با امکانات جدید و امروزی باعث ایجاد رضایت خاطر بیشتر مسافران و مردم عزیز خواهد شد که در سال ۹۸ مورد استفاده مسافران قرار گرفته می شود و با داشتن ۲۷ نفر نیروی انسانی متخصص و ماهر و با وجود کمبود نیرو، درحال خدمت رسانی به مردم عزیز می باشد.

جهش بزرگ فرودگاه

فرودگاه بین المللی لامرد با پیگیریهای انجام شده از طریق وزارت راه و شهرسازی و شرکت فرودگاههای کشور در اسفند ماه ۹۵ از مدیریت فرودگاه شیراز مستقل شد و مستقیما تحت نظارت و مدیریت شرکت فرودگاه ها و ناوبری هوایی ایران قرار گرفت که در نتیجه آن با تغییر ساختار مدیریتی فرودگاه بستر توسعه حمل‌ و نقل هوایی را به نحوی شایسته در منطقه فراهم گردید.

در حال حاضر با تغییر ساختار اداره فرودگاه، اعتبارات و تعاملات ‌این فرودگاه از طریق ستاد شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران انجام می‌شود و امروز شاهد افزایش بودجه فرودگاه بین المللی لامرد با اختصاص اعتبار به پروژه های عمرانی فرودگاه و بروزرسانی تجهیزات هوانوردی می‌باشیم.

تکمیل ترمینال داخلی-بین المللی فرودگاه لامرد با مکاتبات و نشستهای متعدد نماینده مردم این منطقه در مجلس با مدیرعامل فرودگاههای کشور پیگیری شد که این پروژه (تکمیل ترمینال بین المللی-داخلی و محوطه جبهه -زمینی و کانال انرژی و جاده دسترسی ترمینال جدید به اپرون فرودگاه لامرد) با اخذ اعتباری قریب به ۱۰ میلیارد تومان در حال اجرا است که در سال ۹۸ به بهره برداری می رسد.

جمع اعتبار هزینه شده (طی سال ۹۶ الی دی ماه ۹۷) در حوزه عملیات هوانواردی بیش از ۸۰ میلیارد ریال و در حوزه عملیات فرودگاهی (عمرانی) بیش از ۱۶۰ میلیارد ریال است که جمعا ۲۴۰ میلیارد ریال در فرودگاه لامرد هزینه شده است.

در حال حاضر ایرلاین ها ماهان، ایران ایر، کارون، پویا ایر و آسمان جابجایی مسافر را عهده دار هستند.

علاوه بر فرودگاه لامرد، فرودگاه بین المللی خلیج فارس عسلویه به عنوان یکی دیگر از مزیت های منطقه ویژه اقتصادی لامرد محسوب می شود زیرا با توجه به فاصله اندک عسلویه با لامرد تردد در این مناطق به سهولت انجام می شود.

در پایان کارگروه تخصصی شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با شرایط حفظ کاربری فرودگاه لامرد و از آنجاییکه مدیریت فرودگاه لامرد توسط شرکت فرودگاهها و ناوبری هوایی ایران استمرار خواهد داشت، با الحاق طرح پیشنهادی محدوده فرودگاه به سایت منطقه ویژه لامرد موافقت کردند.

در نشست نمایندگان عضو کارگروه تخصصی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با ارائه دیدگاه‌ها و پیشنهادات درباره دستور جلسه، منطقه ویژه اقتصادی لامرد را یکی از مناطق پویا دانستند که در مسیر رشد و توسعه قرار دارد و با آماده بودن زیرساختها و در دسترس بودن امکانات فراوان، شرایط برای ایجاد کارخانه‌های بزرگ و کوچک در این منطقه راهبردی فراهم است.

پروژه اتصال منطقه ویژه اقتصادی لامرد به شبکه سراسری راه آهن و آغاز عملیات اجرایی طرح انتقال آب از خلیج فارس به منطقه ویژه اقتصادی لامرد، ساخت آزادراه لامرد به پارسیان به منظور تسریع در تامین مواد اولیه و صادرات محصولات، تصویب اجرای تقاطع غیرهمسطح در ورودی منطقه ویژه اقتصادی لامرد با مشارکت وزارت راه و شهرسازی از جمله طرح های توسعه ای مرتبط با این قطب اقتصادی است.

منطقه ویژه اقتصادی لامرد واقع در جنوب استان فارس از زیر مجموعه‌های ایمیدرو است که نقش برجسته‌ای در پویایی صنعت و اقتصاد کشور دارد.

مشاهده بیشتر

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا